Извод из рецензије романа „МАЛЕНА“

0
179

Роман првенац Мирјане Костић Дебељак је лична исповест изливена из чистог срца, кроз молитву и у молитви.

Овај аутобиографски спис представља искрен покушај да се речима преточи у опипљиву стварност суштина живота, заправо све оно што од њега очекујемо и добијамо.

Слободоумно и без устручавања, не улепшавајући китњастим метафорама оно што жели да каже, ауторка нам слика призоре свог живота излажући нам најинтимније делове своје душе као на длану. Бујицом питких речи обасипа нас попут бистрог потока.

Сваки камен у том потоку је једна прича, једна слика живота. Обраћајући се Богородици, ауторка се исповеда гласно, без предрасуда о свему ономе што јој се дешавало.

Са искреношћу, са којом се данас ретко срећемо, она говорећи о себи и свом животном путу описује и друштвене прилике свог времена. Овај роман због тога има једну документарну вредност, јер нижући слике из свог живота она нам описује прилике које су владале крајем осамдесетих и деведесетих година двадесетог века.

Нижући лепе и мање лепе слике свог живота, она се осврће и на друге људе, описујући њихов карак- тер кроз свој визир. Тражећи одговоре на бројна питања, она издваја она кључна која су, заправо, питања за чијим одговором сви ми трагамо.

Проза представљена читаоцима овог романа представља, у ствари, једну велику поему о животу. Писана кратким реченицама, местимично испресецана занимљивим дијалозима, представља динамичну причу о борби појединца са самим собом да остане одан доброти, хришћанским врлинама и богољубљу у бременитим тренуцима. Највећа вредност књиге – молитве ове ауторке огледа се у једноставно изреченим поукама извученим на практичним примерима из живота.

Свако ко се бар мало замисли у суштину једноставно изречених мисли ове надарене књижевнице може доћи до закључка да нам је подарен само један живот и да је пут љубави много лепши од пута мржње. Да је давање услов да се добије. Да је свако од нас један цвет у Божјој башти који је никао да би пружио лепоту и радост, колико год трајао.

Са пуно емоција, својствених „женској књижевности“, ауторка нас води својим животним путем који се рађа, расте и развија се у банатској равници. Описујући топлину окриља своје породице и вијугаве стазе одрастања, бунтовништва, младалачке патње и сазревања у околностима својственим поднебљу где живи, она апострофира унутрашњи разговор и истиче важност појединца да се непрестано преиспитује и учи лекције које пружа живот. Своје унутрашње мисли не- 119 престано упућује Богородици или Богу.

У најтежим и у најлепшим животним ситуацијама они су присутни као део њеног бића и као незамењив ослонац. Читајући овај роман стиче се утисак да је лако испричати своју животну причу. Из угла појединца, изливена кроз молитву, ова прича има више димензија, а то су социјална, културолошка, духовна, уметничка, чак и документарна. Слојевито ушушкана у бићу Мирјане Костић Дебељак испливала је на површину, на увид јавности. Питамо се зашто? Зашто је настала потреба код ње да објави своје најинтимније делове живота, мисли и душе? Одговор је једноставан. У жељи да пружи поруку да су вера, љубав и воља најбољи човекови покретачи она пише странице препуне поука. Једноставне, кратке реченице, заокружене мисли и смислени дијалози, чине овај роман питком причом која из странице у страницу хрли у главну поуку: Човеков живот је чудесан дар од Бога и ваља га проткати љубављу, вером и надом.

Смелост да се по први пут опроба и у прози, ауторка црпи у сопственом искуству које је пуно победа и савладаних препрека, али и жељи да све то што је искусила на стази живота несебично подели са свима нама. У једном даху написан, у једном даху се и чита ово дело. Искрено поштујући истиниту исповест пред Богом и свима нама, као и храброст да напише и објави овај роман, препоручујем га свима онима који немају довољно смелости да се суоче са собом, погледају у 120 Рецензија себе и свет око себе и поделе са другима оно што носе у свом срцу и души. Љубав и истина ће наћи пут до срца оних који желе да их осете. Једини предуслов за то је вера. Снагом љубави, вере и истине ова књига је нашла пут до нас. То је пут Мирјане Костић Дебељак.

У Београду, на Св. Саву 2019.

Академик Олга Зорић

ПОСТАВИ ОДГОВОР